Til inspirationsoversigt
Kultur / Måling

Hvor ender vi, når bakspejlet viser vejen?

Efter en opkvikkende kop morgenkaffe, er du nu klar til dagens begivenheder. Målrettet og fokuseret sætter du dig ind i din bil for at komme frem til din destination. Spørgsmålet er nu. Kigger du ud af forruden eller kigger du i bakspejlet for at nå din destination?


Svaret burde være indlysende – at du selvfølgelig kigger ud af forruden. Men fakta er, at de fleste bruger alt for meget tid på at kigge i bakspejlet. 

I hvert fald, når perspektivet er i virksomhedssammenhæng. Du er som direktør eller leder optaget af, om I når jeres mål i fremtiden. Nu burde du kigge ud af forruden – Hvorfor vælger de fleste så alligevel at lure i bakspejlet det meste af tiden?

Bakspejlet er der, hvor du ser de velkendte økonomiske nøgletal. Hvor meget har vi omsat for? Hvad er vores overskudsgrad? hvor meget sygefravær har vi i organisationen? osv. Alt sammen tal, der stammer fra fortiden – et kig i bakspejlet. Det er skam også interessant, men hvad der er endnu mere interessant er, hvad der sker, når du kigger ud af forruden.

Hvad sker der i din organisation? Hvilke aktiviteter er der i gang derude? Hvordan er viljen og motivationen blandt medarbejderne for at nå de mål, I har sat jer for? Det er de ting, I skal kigge på, hvis I vil vide, om I når jeres destination i fremtiden.

Få her et værktøj, der illustrerer, hvordan tankegangen om bakspejlet og forruden hænger sammen med, om I når jeres resultater. 

 

Fremtidens resultater afhænger af nutidens aktiviteter, vilje og fundament

Den bedste måde at illustrere værktøjet på, er med et konkret eksempel. En salgsorganisation har ændret deres strategi. Tidligere var organisationen vandt til, at kunderne selv henvendte sig. Medarbejdernes rolle var herefter at rådgive kunderne om den bedste løsning. Den nye strategi indebærer en helt ny måde at arbejde på. En af de væsentligste ændringer er, at medarbejderne nu skal være proaktiv i salget, og aktivt tage kontakt til potentielle nye kunder. Målet er 20 % mere omsætning inden for 1 år.

For at vide, om de når i mål med deres resultater om 1 år, må de kigge efter hvilke aktiviteter der er i organisationen. Hvilken vilje, der er blandt medarbejderne og hvilket fundament medarbejder har for at gøre deres arbejde.

Hvad tænker medarbejderne om de nye aktiviteter, der skal gøres, og hvad føler de for dem? Hvis motivationen brænder i hjertet for proaktivt at kontakte nye potentielle kunder, bliver aktiviteterne de rigtige. Dvs. at de rent faktisk får kontaktet kunderne.

Viljen og motivationen for den nye måde at arbejde på, er utænkeligt ikke kommet af sig selv. Det har formentlig krævet utrolig meget dialog, involvering og forståelse for, hvorfor det er nødvendigt eller vigtigt for dem, at gøre arbejdet på den nye måde. En oplevelse af, hvad de opnår ved det og endelig, at det hele giver mening, i forhold hvordan den enkelte medarbejders nye arbejdsopgaver passer ind i de overordnede mål for fremtiden.

Når hjertet (viljen og motivation) er på plads, kommer næste afgørende faktor for at nå resultaterne i fremtiden. Har medarbejderne de rette kompetencer til at lave proaktivt salg? Det er noget helt andet, at være opsøgende i sit salgsarbejde, som fx at ringe ud til potentielle kunder, du aldrig har talt med før, og få dem til at se, hvorfor de har brug for det, du kan tilbyde. Derfor kræver sådan en ændring også ofte udvikling og træning af de rette kompetencer. Men hjertet skal være på plads først – Ellers batter det ingenting at træne kompetencer, for hvis hjertet ikke er med, bliver de rigtige aktiviteter ikke gjort.

Eksemplet med salgsorganisationen her viser, at de resultater de høster i fremtiden er et resultat af de aktiviteter, den vilje og det fundament, de har lige nu. 

 

 

Med bakspejlet som vejviser kigger I direkte på resultater skabt af fortiden. Forruden derimod viser det, der sker i organisationen, de aktiviteter der foregår, og den motivation og vilje medarbejderne har i dagligdagen for at nå jeres mål.

Er du opmærksom, når du kigger ud af forruden, bliver det en fintfølende vejviser, som mærker menneskene i organisationen. Mærker deres dedikation, engagement og drivkraft for virksomhedens mål.

Der er efterhånden mange analyser, der bekræfter menneskers store indflydelse på bundlinjen. En helt konkret analyse viser, at mere end 40-50 % af en virksomheds resultat, kan forudsiges på baggrund af de følelser og holdninger, der er til stede i en organisation. Drivkraft, engagement og stolthed er stærke følelser hos medarbejderne, der i den grad har indflydelse på, om I når jeres resultater.

Så spørgsmålet er: Husker du at kigge ud af forruden? Er du opmærksom nok, så du ser nuancerne? Eller er du en af dem, der kigger mest i bakspejlet?

 

  


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö