Til inspirationsoversigt
Kultur / Ledelse

Stjæler du?

Hvad siger du - er det, at være ineffektiv på jobbet det samme som at stjæle fra sin arbejdsgiver? Og I så fald… stjæler du?

Fornylig bragte Mads & Monopolet et interessant dilemma op, om hvorvidt det var ok at tage toiletpapir med hjem fra sin arbejdsplads. Skal det påtales som tyveri og i så fald hvordan?

Den umiddelbare tanke er; ok, det bør man selvfølgelig sætte en stopper for, så det ikke tager overhånd, hvis nu man som virksomhed skal sponsorere alle medarbejderes forbrug af toiletpapir, batterier o. lign.

Men det satte flere tanker i gang, for det er jo ikke det eneste ”tyveri”, der foregår på jobbet.

 

Hvad med al den tid, man stjæler fra sin arbejdsgiver ved at være in-effektiv på jobbet? 

"Tre ud af fire danskere oplever spildtid på deres arbejdsplads dag ud og dag ind, viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har gennemført for Ugebrevet A4. [...] Det er en ganske pæn sjat af en gennemsnitlig arbejdsuge, der bliver betragtet som spildtid, og omsætter vi det til velstandstab, så snakker vi om cirka 100 milliarder kroner, som samfundet taber om året” (Arbejdsmarkedsøkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Erik Bjørsted). 

Og det er blot spildtid. 

 

Et par andre interessante tal:

  • Boligportalen Boliga.dk oplever størst trafik på deres website mellem 13.00 – 14.00 i hverdage
  • Netbank rapporterer om flest private overførsler mellem kl. 10.00 – 12.00 på hverdage
  • Rejsebranchen oplever flest opringninger fra private mellem kl. 9.00 – 11.00. 

 

Sladder og brok koster også…

Hvad med al den tid, der bliver brugt på ting på jobbet, der ikke tilfører værdi – ja, som suger energi ud af kollegerne. Her tænker vi på al den sort-bane snak, der foregår i form af sladder, bagtalelse, brok osv. Hvad koster det for en virksomhed, når en medarbejder først inddrager sine kolleger i ”sort-bane” snak som efterlader dem med mindre energi, end de havde før?

"A study by the American Society for Training and Development that 21 percent of people say they are “frequent participants” in workplace gossip, and 64 percent say they gossip at work “sometimes.” An estimate by the U.S. Department of Labor found that the cost of negativity in the workplace is around $3 billion annually." (www.diversityuniversity.com)

Så 3 mia. dollars i USA, som godt kunne bruges en del mere fornuftigt! Måske bl.a. på toiletpapir og batterier… eller endnu bedre: på at udvikle lederne til at stoppe sladder og sort bane og i stedet skabe fokus på de ting, der giver værdi.

Hvad enten vi sidder som ledere eller medarbejdere, kan det være en sund refleksion at gøre sig;

Hvad koster det egentlig, når jeg er ineffektiv og påvirker mine kollegaer negativt med brok og dårlig energi -

og omvendt; hvad giver det, når jeg er fyldt af glæde, engagement og passion for mit arbejde og føler, at jeg gør en forskel. Om man vil påtale det som direkte tyveri at være ineffektiv og uengageret er ikke sikkert – men i bund og grund er der vel noget om snakken?

Bliv her inspireret på, hvordan du kan komme på grøn bane med positive tanker og følelser, og ikke mindst, hvordan du undgår at falde let hen i den sorte bane med negative tanker og følelser og dermed stjæle fra din arbejdsgiver.

 

 


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö