Til inspirationsoversigt
Ledelse

Styrer du tiden, eller har tiden en klemme i dig?

Intentionerne er ofte gode, men for mange ender tiden med at være en frustrerende størrelse, der jagtes

Det er et dagligt vilkår, at der ikke er tid nok til alting. Der er tid nok til det væsentligste. Vi kan roligt indstille jagten på tiden. Vi får ikke flere timer i døgnet, uanset hvor meget vi ihærdig prøver.

Erstat den frusterende jagtfølelse med overskud

Følelsen af overskud svinder bort når vi føler, at vi løber i et hamsterhjul, med tiden lige i hælene, uden at komme nogle steder. Modsat indtræffer overskudsfølelsen, når vi begynder at strukturere den tid, vi dagligt har til rådighed ud fra det, vi gerne vil bruge vores tid og energi på. Det er en illusion, at det bliver bedre, blot ved at vi løber hurtigere i dagligdagen, indtager frokost i bilen eller sover mindre. For så snart vi er færdige, får vi bare noget nyt at løbe efter. Hvis vi i stedet begynder at arbejde med, hvordan vi anvender vores tid, så kan vi få overblikket tilbage. Det handler ikke om at lave mere eller mindre. Det handler om at gøre tingene på en måde, hvor det er dig, der styrer rammerne.

Investerer du din tid rigtigt?

De fleste er bekendte med, at det er fornuftigt at have et godt overblik over ens økonomiske råderum og budget. På samme måde kan vi betragte vores tid og se på, hvordan lægger vi det bedste tidsbudget. Den vigtigste faktor for at vi føler, at vores tidsinvestering er en succes og giver personligt afkast er ifølge timemanagement coachen Elizabeth Grace Saunders, når vores ydre og egne forventninger indfries i vores dagligdag tidsdisponering. Netop det forhold kan ifølge Saunders sættes på formel.

De ydre forventninger ses af os som udefrakommende krav; ”Jeg er nødt til at booke seks kundemøder om ugen”, ”Jeg skal arbejde 37 timer”, ”Jeg må... Jeg skal”. Alle disse forventninger stammer ofte fra vores arbejde, netværk eller familie.

Egne forventninger dækker over forventninger til os selv om personlig udvikling, indholdsrig fritid, godt parforhold og bolig osv.

Self-care er de elementære aktiviteter, vi gør på regelmæssig basis i dagligdagen som at sove og indtage mad.

Samlet set er der ingen tvivl om, at vores dagligdag er fyldt med forventninger (både egne og ydre) til, hvad vi mener, der bør være. Blueprint er begrebet for disse tankekonstruktioner. Vores blueprints har stor indvirkning på vores forestillinger til, hvordan vores liv skal se ud og udfolde sig. Derfor bliver de stærke kræfter for energi, glæde og drivkraft men også frustration, når vores daglige tidsprioritering ikke indfrier vores forventninger. Vores utilfredshed er den advarselslampe, som fortæller os, at vores ”dårlige vaner” - muligvis ubevidste vaner og prioriteringer - reelt forhindrer os i, at nå de mål, der kalder glæden frem, og som virkelige tæller for os.

Øvelse - hvordan får vi styr på vores tidsregnskab?

Hvis vi vil mestre prioriteringskunsten, kræver det lidt øvelse, og at vi muligvis banker rusten af vores gamle vaner, så vi kan oparbejde nye og mere energigivende vaner, hvor vi er bevidste om, hvad vi skal gøre, i hvilken rækkefølge og i hvilket omfang.  Derfor kan du starte med at finde ud af, hvad der rent faktisk er vigtigt, at du får lavet, og hvad du føler er vigtigt, at du får lavet, og hvad du reelt bruger din tid på i dagligdagen. Start eksempelvis din arbejdsdag med at stille dig selv det her spørgsmål:

Arbejdsdagen er slut, og jeg forlader kontoret med en fantastisk følelse af at have nået det, jeg gerne ville. Hvad har jeg opnået?

Øvelsen med at stille dig selv det spørgsmål, kan du allerede i dag begynde at gøre til en ny vane i din arbejdsdag eller dit familieliv. Du kan starte hver morgen med denne lille planlægningsseance, så du får taget de rigtige beslutninger, før du kaster sig over arbejdet. Og styk så din to-do liste sammen, så du får løst de opgaver. To-do listen hjælper dig til, at løse dine opgaver en ad gangen i stedet for at fokusere på, at der er meget, du skal nå eller miste fokus hver gang indbakken siger *pling*. Når du noterer ned, hvad du ønsker, at bruge din tid på, øges din bevidsthed omkring din brug og disponering af tid. Ud fra det overblik du får på dit tidsregnskab, kan du nu proaktiv strukturerer din tid og handlinger fremover, så du i dagligdagen oplever glæde og energi, frem for reaktivt at ønske at ændre tiden, når minutterne er passeret og den frustrerende jagtfølelse er sat ind.

God fornøjelse med at gøre tiden til en energiskabende faktor.

 

Kilde: Saunders, Elizabeth Grace (2015): A Formula to stop you from overcommitting your time. Harvard Business Review.


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö