Til inspirationsoversigt
intenz / Kultur / Salg

Sådan bygger du bro mellem salg & marketing

Få indblik i de vigtigste take-aways som blev præsenteret på THE SUMMIT 2017

Hvis du og din virksomhed vil være på forkant med salget og stå stærkt i kampen om kunderne – så skal der bygges bro mellem salg & marketing. Og det skulle være gjort i går.

Dette var en af de absolutte hovedpointer på THE NORDIC SALES & MARKETING SUMMIT 2017, som intenz afholde torsdag den 16. marts på Crowne Plaza i København.

Dagens hotteste samtaleemne var, hvordan fremtidens salgs- og marketingindsatser skal præges af et tæt samarbejde med henblik på konkurrencedygtighed i en disrupted, digital og foranderlig verden.

 


”THE SUMMIT is all about how sales and marketing people – TOGETHER – think about how they can change both the short and the long term features of their business”

- Peter Fisk, THE SUMMIT 2017


 

Men hvordan skaber man så helt konkret denne bro mellem salg og marketing, og hvad kræver det af vores organisationer?

 

Peter Fisk - som var en af hovedtalerne på THE SUMMIT 2017 og ekspert i, hvordan man disrupter sin businessmodel og herigennem skaber en konkurrencemæssig fordel i markedet - har et råd til organisationerne:

  • Alle har mulighed for at ændre verden igennem salg og marketing. Derfor skal vi tænke langt større og overveje, hvordan vi sammen kan bruge vores idéer til at skabe øget loyalitet hos kunderne. Det skal ifølge Fisk ske igennem ”Gamechangers” – vi skal ændre spillet, organisationen og måden vi tænker på. Øget loyalitet skal opnås igennem en innovativ tankegang centreret omkring, hvordan vi inspirerer kunderne til at anvende vores produkter og ydelser på nye måder – så vi skaber større værdi for dem, hvorved de i sidste ende skaber større værdi for os. Her er monitorering af kundebasen et nøgleord. Selvfølgelig mener Fisk at big data er key, og i den forbindelse skal vi gøre mere for at fastholde kunden igennem eksempelvis abonnementer, innovativ produktudvikling og et stærkt community – det skal både salg og marketing bidrage til.

 


“Sales and marketing must think bigger – and that’s not just 10% but 10 times bigger. Give yourself a bigger goal and then you will solve the problem in a different way and achieve even more than before.”

- Peter Fisk, THE SUMMIT 2017


 

 

Den gængse salgsproces er under voldsom beskydning af den digitale udvikling og den øgede disruption af det klassiske salg. Dette mener også en af de andre hovedtalere, Matthew Dixon - manden bag bestsellerbogen ’The Challenger Sales’ og samtidig en af verdens mest profilerede salgseksperter.

Men hvad kræver det helt konkret af vores salgsteams at kunne bygge denne afgørende bro?

Med sit udgangspunkt i, hvad der skal til for at blive succesfuld i salget, var Matthew Dixons budskab på THE SUMMIT 2017 klart og tydeligt:

  • Hvis vi vil vinde salget, er vi er nødt til at skabe et fælles udgangspunkt for salg og marketing. Kunderne er lige nu i fuld gang med at lære at klare sig selv, og gennemsnitsforbrugeren anvender først en sælger efter 60% af købsprocessen er gennemført. Derfor søger kunderne i dag en sælger, som kan ikke bare kan levere information om produkter, brands og omdømme – men en sælger som leverer ekstra indsigt og som skaber ny værdi i kunderejsen. Virksomhederne skal derfor skabe en ”Challenger Sales” tankegang, hvor sælgerne udfordrer kunderne. Denne udfordrende sælgeradfærd skal marketing være med til at klæde sælgerne på til - igennem et øget fokus på fælles træning af argumenter, værdiskabelse og indsigt, som kan overraske kunden i købsprocessen og dermed øge kundeloyaliteten.

 


“We need to use the latest thinking from sales and the latest thinking from marketing in order to deliver that ‘challenger sales conversation’ and win the sale”

- Matthew Dixon, THE SUMMIT 2017


 

 

 

Brian Mayne - ekspert i hvordan vi arbejder med hjernens to halvdele i forhold til ledelse og positiv tænkning – opererer med værktøjet ’Goal Mapping’. Det er et værktøj, som kan bidrage til at udvikle vores hjerner til at tænke positivt og samtidig hjælpe os med at opstille nogle fælles og klare mål henimod fremtidig succes. Netop fastlæggelse af nogle tydeligt definerede mål er afgørende, når vi taler om at bygge bro mellem salg og marketing. Ifølge Mayne vil det blive lettere at opnå de store organisatoriske målsætninger og eventuelle forandringer, hvis salg og marketing sætter sig ned sammen og udvikler et fælles udgangspunkt langt tidligere i processen, end hvad der ofte er tilfældet. Salg og marketing skal derfor forblive positivt stemte og samtidig udfordrende i synet på forandringer.

 


“A key takeaway is to set goals because that will help you to stay positive and when you are staying positive you are spotting opportunities. Sometimes the best opportunities are hidden behind a difficulty”

- Brian Mayne, THE SUMMIT 2017


  

  

 

Hvis du vil se mere om THE SUMMIT 2017 og få et indblik i, hvad folk fik med sig hjem, så kan du se denne video fra dagen.

 

Vi ses på THE NORDIC SALES & MARKETING SUMMIT den 14. marts 2018


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö