Til inspirationsoversigt
Kultur / Ledelse

Særlig drivkraft fører til særlige resultater

Er der mennesker i jeres organisation, der brænder for at nå noget og har en næsten ukuelig drivkraft og indsats mod det mål, de brænder for? Det kan bunde i en Sense of Urgency

Vi tror på, at et brændende ønske eller en brændende passion er stimulerende. Det har vi set bevist i et omfattende antal cases. Mennesker, der brænder for at nå noget, har en næsten ukuelig drivkraft og indsats mod det mål, de brænder for.
 
Der er ikke en enkel oversættelse af begrebet Sense of Urgency, men betydningen er, at når man har Sense of Urgency, så har man en indre drivkraft/følelse af, at noget er vigtigt og uopsætteligt. At det er dybt nødvendigt, ønskværdigt og haster.

70 % af strategier fejler – men 10 % af strategier lykkedes bedre end forventet 

De 10 % er kendetegnet ved, at de har Sense of Urgency. Men da vi taler om sølle 10 % viser det jo samtidig, at meget få organisationer har Sense Of Urgency.
 
De 70 %, der fejler, er kendetegnet ved to ting. Enten er de lammet ved følelsen af at stå på en brændende platform, eller også er de ugidelige på grund af en for høj grad af selvtilfredshed.
 
Det første har Kotter kaldt Falsk Sense Of Urgency, og det er et fantastisk rammende billede. Modsat den ægte Sense of Urgency giver den falske Sense of Urgency ikke nogen indre drivkraft, målrettethed og ukuelighed. Tværtimod.
 
Den falske Sense of Urgency er svær at se, fordi den er forklædt som ægte Sense of Urgency. Det ser altså ud som om organisationen har Sense of Urgency. Medarbejderne deltager i møder, de sender memoer og mails, de gør opmærksom på sig selv, de ”skræpper” – og alt ser tilsyneladende ud, som det skal.

Men – aktivitet er IKKE lig med produktivitet! 

Aktiviteten er nemlig ikke rettet mod strategien, men mod at ”redde” sig selv. ”Se mig – jeg gør og siger alt det rigtige”. Men samtidig når man at lave tiltag for at ”cover my ass”, og i de værste tilfælde skydes der på kolleger og andre afdelinger i stedet for selv at gøre det, der bør gøres.
 
Vi kender det alle sammen fra os selv – men i forskellige situationer og tidspunkter i livet.
 
Vi peger på vilkår, vi alligevel ikke kan gøre noget ved – i stedet for at fokusere på de områder, hvor vi selv har kontrol og indflydelse. Læs den spændende guide på vores website om Kontrolcirklen, og få et af vores bedste værktøjer til at have det rette fokus.
 
Udfordringen ligger i at få selvtilfredsheden og den falske Sense of Urgency udviklet til ægte Sense of Urgency.

Hvordan skaber du ægte Sense of Urgency? 

Eller med andre ord. Hvordan får du samlet dit team om et fælles ønskværdigt mål, som de sammen vil gå igennem ild og vand for at nå – med glæde og begejstring.
 
Først og fremmest er det essentielt, at medarbejderne forstår, hvad det helt konkret er, de skal gøre. Hvad er det for en opgave, der skal løses? At kommunikere selve opgaven er ofte det, de fleste ledere er skarpe til. Der hvor det halter, er imidlertid at kommunikere, hvorfor opgaven skal løses og hvad betyder det for jeres organisation? Hvad betyder den indsats, jeg som medarbejder skal levere? At skabe – det vi kalder et stærkt Why – er essentielt for ægte Sense of Urgency. Det er essentielt i din daglige ledelse og ja faktisk enhver kommunikation. Sidst men ikke mindst er det også vigtigt at kommunikere og tydeliggøre, hvordan den konkrete opgave skal løses.  Ved at kommunikere i både What, Why og How skaber du som leder et godt udgangspunkt for et team på grøn bane med en ægte Sense of Urgency
 
Læs mere om What, Why, How her og lyt til podcastet om grøn og sort bane.
 
God fornøjelse med at finde den særlige drivkraft frem.

intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö