Til inspirationsoversigt
Kultur / Ledelse

Få ryddet op i din kælder nu

Hvor mange virksomheder bør i overført betydning ”rydde op i kælderen”?

Gennem længere tid har vores kælder derhjemme trængt til en seriøs oprydning. Rodet i kælderen fyldte efterhånden mere mentalt end det gjorde fysisk – selvom det endda var slemt nok. Undskyldninger var der nok af: ”Vi har ikke tid”, ”vi trænger til at slappe af i weekenden”, ”vejret er for godt til at være nede i kælderen”, ”det er for uoverskueligt at gå i gang med”, ”vi behøver ikke gøre det lige nu, det haster alligevel ikke” osv.

Det var nærmest blevet uoverskueligt at komme i gang med, men i denne weekend skulle det være! Så vi trodsede det gode vejr og satte weekenden af til at få ryddet op.

Lørdag morgen var det lidt tungt at komme i gang og et par overspringshandlinger meldte sig på banen. Men ret hurtigt kom der skub i projektet – vi fik båret en masse gammelt skrammel op fra kælderen og kørte 2 ture til lossepladsen med fyldt trailer. De nyindkøbte IKEA-reoler blev samlet og fyldt med de ting, vi ville gemme. Jo mere vi fik ryddet op og stillet ind på reolerne, desto større blev motivationen for at rydde op og sætte skik på kælderen. Søndag aften var vi stort set færdige, og vi mangler nu kun at sætte et par reoler op – men det skal vi nok nå næste weekend!

Følelsen, nu hvor vi næsten er færdige, er suveræn – en følelse af lettelse over at rodet er væk, og at der nu er styr på, hvor tingene er, så vi hurtigt kan hente de ting, vi skal bruge. Både min kone og jeg er overraskede over, hvor hurtigt vi fik ryddet op i kælderen, og vi har samtidig haft en rigtig hyggelig weekend, hvor vi har fået udrettet noget værdifuldt sammen.

Mens vi gik og ryddede op, tænkte jeg over, hvor mange virksomheder, der i overført betydning burde ”rydde op i kælderen”: Ledelser som burde få gjort noget ved samarbejdet i ledergruppen, salgsorganisationer som burde gøre noget ved den reaktive adfærd blandt sælgerne, ledere der burde bruge mere tid på ledelse, virksomheder der burde gøre noget ved den dårlige kommunikation på tværs af organisationen, eller virksomheder der burde gøre noget for at få virksomhedens værdier til at leve osv.

Også her er der undskyldninger nok for ikke at komme i gang med oprydningen… manglende tid og ressourcer, travlhed, andre projekter der fylder mentalt, organisationsændringer der skal på plads først, finanskrisen osv.

Kom nu i gang med at rydde op i jeres kælder! Vis handlekraft!

Der kommer aldrig et bedre tidspunkt end nu! Det er en fantastisk følelse, når man først kommer i gang, det styrker sammenholdet i organisationen at gøre sammen, det betaler sig – og så er det slet ikke så svært, når man er startet på det.

Rigtig god fornøjelse med oprydningen!

 


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö