Til inspirationsoversigt
Ledelse / Strategi

John P. Kotter: A Sense of Urgency

Forandringsparathed, forandringsvilje, forandringslyst – kært barn har mange navne! Det handler om at finde nøglen til succesfulde forandringer. Med bogen ”A Sense of Urgency” kommer John P. Kotter med et rigtig godt bud på at identificere og skabe organisationens forandringsparathed.

7 ud af 10 forandringsprocesser fejler – hvorfor?

Utallige analyser kommer frem til samme konklusion. 70% af strategier, forandringsprocesser, LEAN-processer, osv. fejler eller giver ikke de forventede resultater til forventet tid. Udfordringen i forandringsprocesser er blandt andet, at vejen mod det ukendte skaber modvilje – allerede inden rejsen er begyndt.

Kotter arbejder med 3 scenarier i bogen ”a Sense of Urgency”; selvtilfredshed, falsk Sense of Urgency og ægte Sense of Urgency. Hvilket scenarie der kendetegner organisationen er afgørende for, om virksomheden fejler i strategien eller bliver blandt de 10 %, som faktisk indfrier mål og forventninger bedre end forventet – de 10% der har ÆGTE Sense of Urgency! For hvert scenarie kræver hver sin ”opskrift”.

Selvtilfredshed – falsk Sense of Urgency – ægte Sense of Urgency

Når en organisation er præget af selvtilfredshed er der ikke en oplevet nødvendighed af at forandre tingenes tilstand. ”Vi gør det godt nok” vil være grundholdningen og kan skyldes mange ting – det kan være længere perioder med held, manglende viden om tingenes tilstand, en lyst til at forblive i vante rutiner og metoder eller noget helt fjerde.

Med falsk Sense of Urgency er der i organisationen en stærk oplevelse af nødvendigheden for at forandre. Nødvendigheden er imidlertid baseret på negative følelser såsom angst og frygt – en brændende platform. Det betyder, at organisationen skruer op for aktivitetsniveauet for at forsøge at udvise Sense of Urgency. Hvis man løfter taget på virksomheden vil man se et højt aktivitetsniveau med masser af mails, møder, telefonopkald, medarbejdere der siger alle de ”rigtige” ting. Men et højt aktivitetsniveau er ikke nødvendigvis lig med en høj produktivitet! Aktivitet er ikke lig med produktivitet, hvis der ikke er fælles retning og fokus.

En organisation præget af ægte Sense of Urgency er kendetegnet ved en stærk følelse af lyst til og nødvendighed af at nå strategi og mål – en følelse af brændende passion. Alle kender og har fokus på de fælles mål, de trives med forandringer og lederne går forrest i arbejdet på at nå målene. Man har travlt med det rigtige og af den rigtige årsag, så derfor opleves ikke negativ stress. Ved en høj grad af ægte Sense of Urgency, vil et højt aktivitetsniveau oftest afspejle en høj produktivitet. Tiden bliver brugt på det rigtige, med rette fokus og retning.

Hvad gør man så?

Som nævnt kan hver af de 3 scenarier skitseret oven for være afgørende for succes eller fiasko. Derfor handler det først og fremmest om at identificere, hvilken tilstand organisationen er i. Herefter at finde de rigtige værktøjer til at skabe den ønskede Sense of Urgency. For hvem vil ikke gerne være blandt de 10% der out-performer de strategiske mål?

Er du blevet nysgerrig, og har du lyst til at vide, hvordan du kan skabe en brændende passion i din organisation, så læs bogen eller se videoen nedenfor hvor Kotter fortæller mere om begrebet Sense of Urgency. Bogen kan stærkt anbefales – især den engelske udgave!

 


intenz Aarhus
Skæringvej 88
8520 Lystrup
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com 

intenz København
Diplomvej 381
2800 Lyngby
Danmark
Tlf: 70 13 35 00
Email: intenz@intenz.com

Sitemap




Cookies

AarhusKøbenhavnStockholmMalmö